سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مسعود باقرزاده کریمی با اشاره به اینکه نوسانات سطح آب تالاب‌ها بخصوص در مناطقی که تبخیر بیشتر از بارندگی است، در طول سال بسیار است و این ماهیت تالاب‌هاست، گفت: اینکه در پاییز و زمستان سطح آب تالاب‌ها بالا می‌آید، پدیده جدیدی نیست و روال طبیعی است، اما نگرانی این است که در تابستان به علت استفاده منابع آبی تالاب‌ها در بالا دست و محدود شدن منابع آبی، این خشکی شدید‌تر می‌شود.

 

وی با بیان اینکه پرندگان مهاجر به نوسانات تالاب‌ها عادت کرده‌اند، اما اگر کل تالاب یا بخش بسیاری از آن خشک شود و غلظت نمک افزایش یابد کار مشکل می‌شود، اظهار کرد: ورود آب به تالاب‌ها در فصل پاییز و زمستان امسال اتفاق خوبی است، ولی این موضوع هیچ ربطی به مدیریت ما ندارد و حسن و قبحی برای ما محسوب نمی‌شود. طبیعت در حال انجام کارکرد خود است و در برنامه‌های مدیریتی تالاب‌ها نقش مثبت و منفی اجرا نمی‌کند و کوتاه‌بینانه است که بخاطر بارش‌ها وضعیت تالاب‌ها را مطلوب ارزیابی کنیم و شش ماه بعد را مدنظر نداشته باشیم.

 

معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به اینکه آبی وارد دریاچه ارومیه شده، ولی بسیار کم‌عمق است، افزود: تالاب بختگان هم مانند دریاچه ارومیه آب بسیار کم عمقی دارد که در تابستان به سرعت تبخیر می‌شود، بنابراین باید سعی کنیم بدهی به طبیعت را پرداخت کنیم.

 

بدهی آبی ایران به طبیعت

 

وی با تاکید بر اینکه اصطلاح بدهی به طبیعت یک اصطلاح جهانی است، گفت‌: طبق نقشه‌هایی سهم بدهی به طبیعت کشورهای مختلف دنیا در موضوع آب مشخص و دسته‌بندی شده است. ایران جزو کشورهای تاپ دنیا از لحاظ بدهکاری آب به طبیعت است، در حالی که هرچه قدر بیشتر بدهکاری به طبیعت پرداخت شود، کارکردها و خدمات بیشتری می‌توان از آن انتظار داشت.

کریمی با تاکید بر اینکه باید بشر بده بستان خود با طبیعت را تنظیم کند، اظهار کرد: مصرف بیش از حد از حق آبه طبیعت و گسترش بی‌رویه کشاورزی به بهانه نبود شغل و محل درآمد، باعث می‌شود در افق بلند‌مدت طبیعت خود را با شرایط طوری سازگار کند که انسان‌ها از خدمات آن محروم شوند. برای مثال آرال گول یا دریاچه آرال امروزه در نقشه‌ها تبدیل به آرال قوم یا شنزار آرال شده است و اگر فکری برای احیای دریاچه ارومیه نکنیم، همین اتفاق برای آن هم خواهد افتاد و تبدیل به شنزار ارومیه خواهد شد.

 

وضعیت امسال دریاچه ارومیه نسبت به پیش‌بینی‌ها بهتر است

 

معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به اینکه آبی که وارد دریاچه ارومیه شده در ارتفاع 1270.35 قرار دارد و از حداقل آبی که در این دریاچه یعنی ارتفاع 1270.5 بوده 30 سانت بالاتر است، گفت: این ارتفاع نسبت به 1274.1 که هدف‌گذاری سال 1402 است فاصله بسیاری دارد، امسال وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به پیش‌بینی‌ها بهتر است و می‌توان با راهکار و برنامه‌های پیش روی ستاد احیای دریاچه ارومیه ماندگاری و عمق آب را بیشتر کرد،.از این لحاظ بیش از انتظار منابع آبی وارد آن شده است.

 

کریمی در ادامه در مورد وضعیت کنونی تالاب انزلی با اشاره به اینکه به علت تخریب جنگل‌ها و مراتع بالادست در دامنه شمال البرز، رودخانه‌ها رسوبات بسیاری وارد تالاب انزلی می‌کنند، گفت: عمق تالاب انزلی به شدت کاهش یافته و بزرگ‌ترین خطری است که این تالاب و بندر انزلی را تهدید می کند که از نگاه مسئولین مغفول مانده است

خطر سیلابی شدن بندر انزلی در فصل بهار

 

وی با بیان اینکه تالاب انزلی مانند یک محیط اسفنجی میلیون‌ها متر مکعب آب را در موقع سیلاب در خود نگه می‌دارد و به تدریج آن را به دریا وارد می‌کند، افزود: در حال حاضر حجم مخزن تالاب انزلی به شدت کاهش یافته و از عمق متوسط شش متر به عمق متوسط یک متر رسیده است که این امر باعث می‌شود تالاب قدرت ذخیره‌سازی نداشته باشد که در صورت وقوع بارش‌های شدید در فصل بهار احتمال ایجاد سیل در بندر انزلی وجود دارد که بسیار خسارت بار خواهد بود.

 

تالاب انزلی منبع خطر برای بندر انزلی می‌شود

 

کریمی با بیان اینکه هفته گذشته برای موضوع تالاب انزلی جلسه‌ای با حضور استانداری استان گیلان، معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست و کمیته مدیریت تالاب برگزار شد، اظهار کرد: قرار شده با مسئولیت مستقیم استاندار اقداماتی برای تالاب ضمن افزایش اثربخشی کارها انجام شود. تا به حال اقداماتی چون لایروبی‌ها و آموزش به جوامع محلی اجرا شده، اما اثربخشی آنها ناچیز بوده است. این امر نشان می‌دهد که سرعت فعالیت‌های احیایی از روند تخریبی کمتر بوه و عملا نتوانسته‌ایم سرعت تخریب را کاهش دهیم که در صورت تداوم این روال این تالاب‌ می‌تواند منبع خطر برای بندر انزلی باشد.






تاریخ : دوشنبه 94/10/21 | 5:4 عصر | نویسنده : رحیم313 | نظرات ()

دانش > پزشکی - ایسنا نوشت:محققان دانشگاه گلاسکو به منظور ارتقای تصاویر ارائه شده دوربین‌های بلعیدنی برای شناسایی سرطان‌های گلو و روده، یک قرص ویدیویی جدید طراحی کرده‌اند که قادر به انتشار نور فلورسنت است و به دانشمندان کمک می‌کند تا تحلیل بهتری از تصاویر بدست آمده ارائه کنند.

سیستم‌های حسگر بسیار کوچک تعبیه شده درون قرصها که می‌توان آن‌ها را بلعید، چیز جدیدی نیست. تحقیقاتی در این زمینه در سال 2011 انجام شد و دستگاه مشابهی در سال 2014 توانست تائیدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت کند.

 

اکنون تحقیقات محققان گلاسکو به بررسی امکان ارتقای این فناوری پرداخته و سیستمی تولید کرده‌اند که می‌تواند نور فلورسنت منتشر کند.

 

راه‌حلهای کنونی بر انتشار نور مرئی در داخل بدن بیمار تکیه دارند و پزشکان باید در زمان تحلیل مشاهداتشان از قضاوت خود بهره ببرند. محققان به منظور ارتقای توانایی‌های این روش از یک روش تصویربرداری تک پیکسلی نیمه رسانا استفاده کرده و فناوری نور فلورسنت را درون یک قرص کوچک جا کردند که می‌تواند تا 14 ساعت در سیستم گوارشی باقی بماند.

 

استفاده از نور فلورسنت تشخیص سرطان را بسیار ساده‌تر می‌کند زیرا می‌تواند بطور واضحی منابع غنی خونی را که از رشد تومور پشتیبانی می‌کنند،‌ تشخیص دهند. از این ویژگی همچنین می‌توان برای پیگیری پادتن‌های مرتبط با سرطان در سیستم‌های بیماران بهره برده و دقت تشخیص را بهبود بخشید.

 

آزمایشات اولیه، مثبت نشان داده‌اند و محققان تائید کرده‌اند که قرص بخوبی عمل می‌کند. محققان قصد دارند توسعه این فناوری را ادامه داده و ادغام فناوری‌های جدید را برای ارتقای بیشتر تاثیرگذاری دستگاه بررسی کنند.






تاریخ : دوشنبه 94/10/21 | 4:53 عصر | نویسنده : رحیم313 | نظرات ()

ین مرجع تقلید در دیدار سیدشمس الدین شرف الدین رئیس انجمن عالمان یمن و جمعی از رئیسان مجالس مختلف یمن ضمن ابراز خرسندی از این دیدار ابراز امیدواری کرد که سفر این هیات علمایی به ایران برای ملت و برادران یمنی مثمر ثمر واقع شود.

 

وی با اشاره به تجاوز ظالمانه آل سعود به مردم بی‌گناه یمن خاطرنشان کرد: ما برای شما شبانه روز دعا می‌کنیم که بر دشمنان پیروز شوید و مطمئن باشید که پایداری شما نتیجه‌ای جز پیروزی نخواهد داشت و دشمن تکفیری در این مدت اخیر متحمل شکست‌های پیاپی در سوریه و عراق شده و ان‌شاءالله در یمن نیز نتیجه‌ای مشابه رقم خواهد خورد.

 

این مرجع تقلید با تاکید بر این‌که «پیروزی مؤمنان سنتی الهی است و نتیجه مقاومت مردمی یمن در مقابل حملات متجاوزان سعودی پیروزی خواهد بود» اظهار کرد: دنیا می‌داند که مردم یمن مظلوم واقع شده‌اند و آل سعود به این ملت بی‌گناه ظلم می‌کند اما دلارهای نفتی، حاکمان سیاسی و سازمان‌های بین المللی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

 

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در ادامه با اشاره به نزدیک بودن برگزاری کنگره دوم «مقابله با خطر جریان‌های افراطی و تکفیری» در قم ابراز امیدواری کرد که برنامه‌های کنگره به جنایات و تجاوزهای آل سعود در یمن نیز بپردازد و شاهد حضور فعال علمای یمن در این کنگره باشیم.






تاریخ : یکشنبه 94/10/20 | 2:32 عصر | نویسنده : رحیم313 | نظرات ()

ه گزارش خبرانلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، با تکمیل اجرای عملیات در بخش‌های خشکی و دریایی و نیز راه‌اندازی واحدهای فرایندی و شیرین‌سازی فازهای 15 و 16، این پروژه ملی گازی در آستانه فرا رسیدن فصل سرما با حضور حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان،به مدار بهره‌برداری وارد می‌شود.

 

توسعه این پروژه به منظور برداشت گاز از موقعیت مخزنی میدان مشترک پارس جنوبی توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های ایرانی به مرحله اجرا در آمده است. هدف از ساخت و اجرای این طرح، تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز شیرین به منظور تامین سوخت مورد نیاز کشور به ویژه در حوزه مصارف خانگی، تجاری، صنعتی، همچنین تولید روزانه 80 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی برای عرضه به صنایع پالایشگاهی با کاربری تولید سوخت و فرآورده‌های با ارزش و 400 تن گوگرد برای صادرات به بازارهای جهانی است.

 

از دیگر محصولات پالایشگاه این فاز، در این فاز تولید سالانه یک میلیون و 50 تن گاز مایع LPG (پروپان و بوتان) برای صادرات و یک میلیون تن گاز اتان است که این حجم از تولیدات در راستای تامین خوراک مورد نیاز صنایع پتروشیمی به ویژه مجتمع‌های پتروشیمی واقع شده در مسیر خط لوله اتیلن غرب و نیز واحدهای طراحی شده در قطب دوم پتروشیمی‌های عسلویه اختصاص خواهد یافت.

 

طرح فازهای 15 و 16 به عنوان نخستین پروژه پارس جنوبی است که علاوه بر انجام بخش "مهندسی" آن که به عنوان طراحی مبنا در ساخت سایر پروژه‌های پالایشگاهی این حوزه در نظر گرفته شده است، تمامی مراحل عملیات اجرایی بخش‌های ساخت، نصب و راه‌اندازی این طرح نیز با مدیریت ایرانی انجام پذیرفته است






تاریخ : یکشنبه 94/10/20 | 2:30 عصر | نویسنده : رحیم313 | نظرات ()

جانشین نیروی زمینی سپاه در بزرگداشت شهدای مدافع حرم و چهلمین روز شهادت شهید حمید سیاهکالی مرادی که در قزوین برگزار شد گفت: خداوند در باب مجاهدت می فرماید « مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا » یعنی در بین مؤمنین مردانی هستند که با خدا عهد و پیمانی صادقانه بستند و به این عهد و پیمان وفادار ماندند و به شهادت رسیدند و گروهی هم در انتظار شهادت هستند.

 

وی افزود: جنگ که تمام شد کسی گمان نمی کرد که دوباره باب شهادت باز شود ولی این آیه به ما می گوید که یک کاروانی از خوبان عالم دوباره به راه افتادند.

 

سردار عراقی اضافه کرد: برای اجرای فرامین حضرت حق، در هر ایستگاهی گروهی از این مؤمنین به شهادت می رسند و گروهی این راه را ادامه می دهند تا در روز قیامت در رکاب صاحب اصلی خودمان امام زمان (عج) به شهادت برسند و خوش به حال آن کسانی که در این رکاب وجود دارند.

 

وی با اشاره به حضور مستشاری ایران در سوریه و عراق تصریح کرد: رزمندگان ما در حرم آل ا... چنان دلاوری و جانفشانی می کردند که دوباره بعد از 26 و 27 سال آن صحنه های نبرد و جنگ شلمچه برای من تداعی شد.

 

این فرمانده نظامی افزود: جنگ در سوریه و عراق جنگ بسیار سختی است زیرا دشمن به صورت چریکی می جنگد اما نیروهای ما نیز تجربه هشت سال دفاع مقدس را به همراه دارند، عنوان کرد:  دشمن آنچنان رعب و وحشتی در دل ارتش های جهان انداخته که جرأت نمی کنند با آنها به طور زمینی جنگ کنند و تنها از طریق هوا حمله می کنند ولی همین نسل جوان ایرانی، بسیجیان و تلفیقی از بازنشستگان و افزاد مجرب نظامی آنچنان جنگ را مدیریت می کنند که ما را به حیرت واداشته اند.

 

 وی گفت: یکی از مشکلاتی که ما امروز داریم این است که هرجا می رویم این جوانان کشور خواهان اعزام به جبهه ها هستند و ما شرمنده آنهاییم و آن کسانی که یاوه می گفتند که اگر جنگی بشود کسی نمی آید اکنون بیایند و ببینند که در یک منطقه دور و ناشناخته، این همه نیرو آماده دفاع از حرم اهل بیت (ع) هستند.

 

سردار عراقی در پایان تاکید کرد: امروز در منطقه صهیونیست ها و آمریکا طوری صحنه را طراحی کرده اند که مسلمانان را به جان هم بیندازند و باید دعا کنیم به جایی برسیم که روزی تمام موشک ها و سلاح هایمان به سمت اسرائیل باشد و گوش به امر ولایت فقیه باشیم و به فضل خدا روزی می رسد که اسرائیل به دست جوانان مسلمان محو می شود.






تاریخ : یکشنبه 94/10/20 | 2:27 عصر | نویسنده : رحیم313 | نظرات ()
<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.